Ćwiczenia dla dzieci w wieku 5 – 9 lat
Arteterapia jest metodą terapii i wspomagania rozwoju, która w bezpieczny sposób pomaga w rozwoju kompetencji emocjonalnych człowieka. Ćwiczenia w arteterapii oparte są na działaniach twórczych. Czerpią z potencjału samego tworzącego, dając mu swobodną przestrzeń do zrozumienia samego siebie, swoich emocji i zachowania.
*
Tworząc (rysując, klejąc, malując), autor prac może przyjrzeć się sobie poprzez metaforę sztuki. Kolor, kształt, technika artystyczna – wszystko to staje się symbolem, odzwierciedla emocje i myśli tworzącego. W przypadku pracy nad rozwojem emocjonalnym dzieci i młodzieży, techniki arteterapii szczególnie odnoszą wspaniałe rezultaty. Dzieci mając naturalną zdolność do tworzenia, potrafią doskonale odnaleźć się w ćwiczeniach plastycznych, które stają się pomostem do poznania, zrozumienia i zaakceptowania samych siebie. Dziecko buduje pewność siebie i uświadamia sobie swoją wartość poprzez własną moc sprawczą i możliwość spontanicznego tworzenia. Brak oceny i towarzyszenie w doświadczeniach twórczych ze strony arteterapeuty, wspiera poczucie akceptacji i bezpieczeństwa, zachęca do realizowania własnych twórczych pomysłów, które przekładają się potem na jakość życia dziecka i jego zdolność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
*
Karty Pracy Arteterapii, stworzone specjalnie z myślą o dzieciach potrzebujących wsparcia w obszarze rozumienia i wyrażania emocji oraz dla osób chcących wesprzeć rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży poprzez działania twórcze.
*
Ćwiczenia są przedstawione w dwóch wersjach: z poleceniem napisanym na górze strony oraz bez polecenia. Dzięki temu możesz dowolnie modyfikować polecenia pod potrzeby dziecka i tworzyć nowe ćwiczenia oparte na zaproponowanym wzorze. Ćwiczenia skonstruowane są tak, aby dać Ci jak największe pole do działania i czerpania z przedstawionych pomysłów. Ćwiczenia dawaj dzieciom w celu wzmocnienia omawiannych przez Ciebie na zajęciach tematów związanych z emocjami i poczuciem własnej wartości. Te same ćwiczenia możesz dawać dzieciom wielokrotnie.
*
Zachęcaj, aby dzieci wracały do już stworzonych obrazków oraz przyglądały się temu, jak zmieniają się one, w zależności od doświadczanych w życiu sytuacji. Szczególnie taka analiza może być ważna dla dzieci w starszym wieku szkolnym i młodzieży.
*
Przy wykonywaniu ćwiczeń z dziećmi pamiętaj, by zawsze upewnić się, czy rozumieją polecenie. Pytania pomocnicze, które możesz zadawać dziecku przy wykonywaniu ćwiczeń: – jak się czujesz? – co czujesz patrząc na swoją pracę? – z czym kojarzy Ci się ten kolor/ kształt/ mina na twarzy/ rysunek? – czy chcesz coś zmienić w swojej pracy? Co chciałbyś zmienić?
*
Możesz proponować wykonanie ćwiczenia różnymi technikami – rysowania, malowania, wyklejania z plasteliny, przyklejania kawałków kolorowego papieru i innych. Możesz proponować modyfikację pracy.
Do dzieła!
ANNA SIKORSKA
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ EMOCJONALNY DZIECKA POPRZEZ DZIAŁANIA TWÓRCZE
One Reply on “ROZWÓJ EMOCJONALNY DZIECKA POPRZEZ DZIAŁANIA TWÓRCZE”
Hey people!!!!!
Good mood and good luck to everyone!!!!!
Comments are closed.