ROZWÓJ EMOCJONALNY DZIECKA POPRZEZ DZIAŁANIA TWÓRCZE

Ćwiczenia dla dzieci w wieku 5 – 9 lat

Arteterapia jest metodą terapii i wspomagania rozwoju, która w bezpieczny sposób pomaga w rozwoju kompetencji emocjonalnych człowieka. Ćwiczenia w arteterapii oparte są na działaniach twórczych. Czerpią z potencjału samego tworzącego, dając mu swobodną przestrzeń do zrozumienia samego siebie, swoich emocji i zachowania.

*

Tworząc (rysując, klejąc, malując), autor prac może przyjrzeć się sobie poprzez metaforę sztuki. Kolor, kształt, technika artystyczna – wszystko to staje się symbolem, odzwierciedla emocje i myśli tworzącego. W przypadku pracy nad rozwojem emocjonalnym dzieci i młodzieży, techniki arteterapii szczególnie odnoszą wspaniałe rezultaty. Dzieci mając naturalną zdolność do tworzenia, potrafią doskonale odnaleźć się w ćwiczeniach plastycznych, które stają się pomostem do poznania, zrozumienia i zaakceptowania samych siebie. Dziecko buduje pewność siebie i uświadamia sobie swoją wartość poprzez własną moc sprawczą i możliwość spontanicznego tworzenia. Brak oceny i towarzyszenie w doświadczeniach twórczych ze strony arteterapeuty, wspiera poczucie akceptacji i bezpieczeństwa, zachęca do realizowania własnych twórczych pomysłów, które przekładają się potem na jakość życia dziecka i jego zdolność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

*

Karty Pracy Arteterapii, stworzone specjalnie z myślą o dzieciach potrzebujących wsparcia w obszarze rozumienia i wyrażania emocji oraz dla osób chcących wesprzeć rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży poprzez działania twórcze.

*

Ćwiczenia są przedstawione w dwóch wersjach: z poleceniem napisanym na górze strony oraz bez polecenia. Dzięki temu możesz dowolnie modyfikować polecenia pod potrzeby dziecka i tworzyć nowe ćwiczenia oparte na zaproponowanym wzorze. Ćwiczenia skonstruowane są tak, aby dać Ci jak największe pole do działania i czerpania z przedstawionych pomysłów. Ćwiczenia dawaj dzieciom w celu wzmocnienia omawiannych przez Ciebie na zajęciach tematów związanych z emocjami i poczuciem własnej wartości. Te same ćwiczenia możesz dawać dzieciom wielokrotnie.

*

Zachęcaj, aby dzieci wracały do już stworzonych obrazków oraz przyglądały się temu, jak zmieniają się one, w zależności od doświadczanych w życiu sytuacji. Szczególnie taka analiza może być ważna dla dzieci w starszym wieku szkolnym i młodzieży.

*

Przy wykonywaniu ćwiczeń z dziećmi pamiętaj, by zawsze upewnić się, czy rozumieją polecenie. Pytania pomocnicze, które możesz zadawać dziecku przy wykonywaniu ćwiczeń: – jak się czujesz? – co czujesz patrząc na swoją pracę? – z czym kojarzy Ci się ten kolor/ kształt/ mina na twarzy/ rysunek? – czy chcesz coś zmienić w swojej pracy? Co chciałbyś zmienić?

*

Możesz proponować wykonanie ćwiczenia różnymi technikami – rysowania, malowania, wyklejania z plasteliny, przyklejania kawałków kolorowego papieru i innych. Możesz proponować modyfikację pracy.

Do dzieła!

 

 

 

ANNA SIKORSKA
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ EMOCJONALNY DZIECKA POPRZEZ DZIAŁANIA TWÓRCZE

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *